pátek 18. prosince 2015

Edgerton dal divákům Dárek, ze kterého mrazí


Myslíš, že ses vyrovnal s minulostí. Minulost se ale ještě nevyrovnala s tebou. I taková slova zazní v americkém psychologickém thrilleru, který byl uveden do českých kin letos v srpnu. Zaslouží si Dárek vaši pozornost?





Herci, kteří se rozhodli zkusit štěstí také za kamerou, přibývají geometrickou řadou. Mezi ty skutečně úspěšné můžeme zařadit Clinta Eastwooda nebo Bena Afflecka. Rodilý Australan Joel Edgerton je na nejlepší cestě se k těmto pánům přidat. Z jeho rolí připomeňme bratra Toma Hardyho ve sportovním dramatu Warrior či protivníka Leonarda DiCapria ve Velkém Gatsbym. Edgerton už si u několika filmů vyzkoušel práci scenáristy (thriller Za hranou režírovaný jeho starším bratrem měl v Austrálii velký úspěch) a natočil také dva krátkometrážní snímky. Nyní přichází se svým celovečerním debutem, který nejen zrežíroval, ale také sám napsal a ztvárnil v něm jednu z hlavních rolí.

Manželé Simon (Jason Bateman) a Robyn (Rebecca Hall) chtějí začít nový život. Přestěhují se do Los Angeles, koupí si nádherný prosklený dům a vypadají jako chodící reklama na americký sen. Idylka ale nemá dlouhého trvání. Pár totiž náhodou potká Gorda (Edgerton), Simonova bývalého spolužáka ze střední školy. Gordo si snaží získat přízeň manželů tím, že jim na zápraží domu nechává dárky. Láhev vína je možná jenom nevinná pozornost, ale Gordova vlezlost se Simonovi brzy přestane líbit a Robyn se ve vlastním domě už necítí v bezpečí. Má snad její navenek vzorný manžel temné tajemství z mládí? Jedno je jisté, jejich životy se s příchodem Gorda navždy změní.

Hlavní zápletka se velmi podobá českému filmu Líbánky z roku 2013. Je ale dost nepravděpodobné, že by Edgerton patřil mezi fanoušky Hřebejka a Jarchovského. Myšlenku mají tyto dva snímky každopádně stejnou. I když jste přesvědčeni, že o svých nejbližších víte úplně všechno, můžete se šeredně mýlit.


Režisér a scenárista v jedné osobě velmi precizně buduje dusivou atmosféru, která příběh obklopuje od první do poslední minuty. Nepříjemný pocit v žaludku vás bude doprovázet ještě po odchodu z kina. A to jsem zatím ani nezmínila fakt, že některé scény dokážou vyděsit více než leckterý horor z předešlých let. Znovu se tedy potvrzuje, jak důležité je při vyprávění nesklouznout k laciným lekačkám. Pomalu servírované napětí udělá mnohem lepší službu.

Dárek si v podstatě vystačí se třemi postavami. Manželé jsou samozřejmě v kontaktu s přáteli a kolegy z práce, ale jejich přítomnost není pro děj tak důležitá. Kromě Allison Tolman (seriál Fargo) vám jména herců zřejmě ani nebudou povědomá. Ústřední trio ovšem dostalo velkou příležitost dokázat svůj talent.

Edgerton si roli podivínského Gorda užívá a divák je nervózní z každého jeho pohledu. Rebecca Hall jako žena v domácnosti, která přestává věřit životnímu partnerovi a pátrá po jeho minulosti, podává také velice sympatický výkon. Když její Robyn chodí po prázdném domě s pocitem, že ji někdo sleduje, máte strach spolu s ní (i když vlastně netušíte, zda se nejedná jen o výplod její fantazie). Největším překvapením pro mě ale byl Jason Bateman. V komediích typu Šéfové na zabití si mou pozornost nezískal, dramatická poloha mu sedí mnohem víc. Ani jeden charakter není vykreslen černobíle, režisér nechává na divákově úsudku, která postava je v konečném důsledku tyranem a která obětí. Edgerton si zkrátka ve všech směrech zaslouží obrovskou pochvalu.

Edgertonův režijní debut velmi mile překvapil nejen mě, ale také diváky a kritiky z dalších zemí. Snímek s pětimilionovým rozpočtem zatím celosvětově vydělal více než 40 milionů dolarů, což je velký úspěch, který nadějnému tvůrci jistě pomůže s dalšími projekty. Tento filmový dárek mohu jedině doporučit.

Hodnocení: 90%


 Recenze byla původně publikována na filmserveru.cz.

Žádné komentáře:

Okomentovat